Technika ładowania o bardzo wysokiej mocy dla elektrycznego samochodu przyszłości – projekt firmy Porsche

Już wkrótce ładowanie aut elektrycznych „do pełna” może trwać równie krótko, co tradycyjne tankowanie benzyną – a to za sprawą wstępnych wyników projektu naukowego „FastCharge”. Kilka dni temu konsorcjum badawcze zaprezentowało prototyp stacji ładowania o mocy nawet 450 kW. Punkt znajduje się w Jettingen-Scheppach niedaleko autostrady A8, pomiędzy Ulm a Augsburgiem. Nowa stacja jest odpowiednia dla pojazdów elektrycznych wszystkich marek zgodnych z europejskim wariantem (typ 2) szeroko stosowanego systemu CCS (Combined Charging System) i można z niej korzystać bezpłatnie. Pojazd badawczy Porsche z akumulatorem o pojemności netto około 90 kWh uzyskał na nowej stacji moc ładowania ponad 400 kW. Efekt: czas ładowania potrzebny do uzyskania zasięgu pierwszych 100 km wyniósł mniej 3 min.

Projekt naukowy „FastCharge”

Zainicjowany w lipcu 2016 r. projekt naukowy „FastCharge” otrzymał od Niemieckiego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej dofinansowanie w wysokości 7,8 mln euro. Wdrożenie wytycznych dotyczących finansowania koordynuje Niemiecka Organizacja Technologii Wodorowej i Ogniw Paliwowych (NOW). Konsorcjum przemysłowe obejmuje firmy motoryzacyjne BMW Group oraz Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG, jak również przedsiębiorstwa Allego GmbH, Phoenix Contact E-Mobility GmbH (technika ładowania) i Siemens AG (inżynieria elektryczna).

Szybkie, wygodne rozwiązania w zakresie ładowania zwiększają atrakcyjność elektro-mobilności – rosnąca dostępność stacji o mocy nawet 450 kW pozwala znacznie skrócić czas ładowania. Moc nowych ładowarek FastChargers jest od 3 do 9 razy wyższa od tego, co obecnie oferują szybkie ładowarki prądem stałym (DC). W ramach projektu „FastCharge” analizowane są warunki techniczne, jakie muszą być spełnione po stronie konstrukcji pojazdów i infrastruktury, aby umożliwić stosowanie wyjątkowo wysokich mocy ładowania.

 

Prezentowane prototypy stacji ładowania wykorzystują gniazdo wypróbowanego systemu CCS (Combined Charging System) typu 2, który jest standardem w Europie, sprawdził się już w szerokiej gamie zelektryfikowanych pojazdów i jest stosowany w wielu częściach świata. Obecnie dla samochodów z gniazdem CCS dostępne są dwie stacje ładowania firmy Jettinger – można z nich korzystać bezpłatnie. Zależnie od modelu auta, nowa ultraszybka stacja ładowania współpracuje z pojazdami z napięciem akumulatora 400 V oraz 800 V. W każdym przypadku moc ładowania jest automatycznie dobierana do maksymalnych dopuszczalnych możliwości systemu danego pojazdu.

Samochód badawczy Porsche wstępnie może osiągać moc ładowania 400 kW – po raz pierwszy w aucie osobowym. Pozwala na to innowacyjny układ chłodzenia. Zapewnia on bowiem jeszcze bardziej równomierną, precyzyjną kontrolę temperatury w ogniwach.

A wy co myślicie? Elektryk „napakowany” eko – technologią czy stare dobre silniki spalinowe?

Dajcie znać w komentarzach 🙂

Udostępnij przez...
Golub-Dobrzyń
Dzisiaj
Słonecznie
Wiatr : 2.1 km/h
Wilgotność : 92%
13°C
  • Czwartek Jutro 22 °C
  • Piątek   23 °C
Weather Layer by www.BlogoVoyage.fr